lördag 8 september 2012

Kantarellpasta by Helena "Bara en kaka till"

Hej kära Nordljusvänner!

Nu var det ett tag sedan sist jag skrev här, och sedan dess har hösten långsamt börjat komma krypande med sina fallande löv och kalla nätter. Men inte mig emot, jag älskar den här tiden på året.
 
 Det finns ju så mycket gott som skördas nu! Jag brukar besöka gårdsbutiken varje vecka och fylla upp mina förråd på potatis, tomater, färska kryddor, majs och mangold. Dessvärre har de inga kantareller, det är sådant man får fynda själv. Antingen i skogen eller på torget.
 
Sjal från Lucky Lina
Länk:
 
Själv hittar jag aldrig några kantareller, men som tur är har jag vänner som förser mig med svamp. Egna svamplangare är icke att förringa. När jag inte gör klassisk toast med smörstekta kantareller brukar jag göra den här kantarellpastan med vitt vin och grädde. Den är himmelsk, och jag vågar lova att ni inte kommer att bli besvikna!
 
Kantarellpasta, 4 portioner
ca 200 g kantareller
2 schalottenlökar
1 pressad vitlöksklyfta
ca 1 msk smör
1 dl torrt, vitt vin
3 dl grädde
1,5 dl riven parmesanost
havssalt
grovmalen svartpeppar
vit tryffelolja, ca 1 msk
----------
tagliatelle för 4

Börja med att sätta igång och koka pastan. Hacka sedan lökarna och pressa vitlöken, och låt ligga kvar på skärbrädan medan du steker kantarellerna i lite olivolja. När det mesta av vätskan har gått ur kantarellerna, lägg i en klick smör och låt sedan löken och vitlöken få fräsa med på slutet. Häll på vin, låt det koka upp, och tillsätt sedan grädde, salt och peppar och låt koka upp igen. Tag pannan från värmen och rör i 1 dl riven parmesanost, spara 0,5 dl till garnering. Blanda samman såsen med den nykokta pastan, och rör om ordentligt. Garnera varje tallrik med lite riven parmesan, lite flingsalt och ta några varv med pepparkvarnen. Ringla försiktigt över lite tryffelolja på varje tallrik.
Kramar Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar