torsdag 15 september 2011

Att sikta mot stjärnorna

Glaslykta på fot från Miljögården, finns i 2 höjder, från 69-

SIKTA MOT HIMLEN & NÅ LINGONRISET
Fotografering är en stor del av våran arbetstid och i senaste numret av KAMERA & BILD fanns en mycket tänkvärd krönika skriven av Göran Segeholm, här följer ett utdrag...

Sikta mot stjärnorna, sa dom. Så når du trädtopparna. Så då gjorde jag det. Siktade mot himlen, nådde lingonriset. Tog mig ett par år att inse att rådet var skitdåligt. Men det var åttiotal och alla tänkte positivt och läste självhjälpsböcker, och i den jordmånen slog den här sortens råd gärna rot. I dag, ett kvarts sekel senare, ligger en tunn dimma av samma sorts flåshurtiga optimism över landet igen. Alla uppmuntrar varandra att starta spännande projekt (ju större desto bättre), att inte vara rädda, tro på sig själv och framför allt - att tänka positivt. [...] Well alright, jag tror på mig själv och min förmåga att skilja skräpråd från goda råd. Så låt mig erbjuda en alternativ levnadsvisdom om hur du ska möta denna nya tid, där ingen at tid att lyssna på dina tvivel eftersom de är fullt upptagna med att skapa sitt perfekta liv på facebook. För det första: Skit i att sikta på stjärnorna. Du blir bara besviken. Om det känns som att du siktar för långt bort så är det för långt. Nöj dig med ett steg i taget. Sikta något högre än där du befinner dig idag. Vinbärsbuskehöjd kanske? För säg att du nu mot förmoddan lyckas nå de där trädtopparna genom att ställa siktet mot Vintergatan - hur kul är det då? "Jag drömde visserligen om att bli härskare över Andromedagalaxen, men det är ju inte så dumt hur uppe i björken heller [...]

Du kan läsa resten i KAMERA & BILD nr 8 2011 om du vill.
Kloka ord :)

Massor med nya ljusstakar från MILJÖGÅRDEN och AFFARI.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar