fredag 9 december 2011

VÅR INREDNINGSFRU

Idag hälsar vi Marika Kopp Axén välkommen till NORDLJUS.
Marika "Inredningsfrun" kommer att gästblogga och
INSPIRERA hos oss ett par gånger i månaden.
Min första kontakt med Marika var faktiskt
i Tv programmet Halv åtta hos mig!
På den tiden följde hela vår familj det programmet slaviskt:)
Så när Marika dök upp i bloggvärden kände jag igen henne
fast det tog ett slag innan jag kunde koppla ihop det!
I allafall så är hon en sprudlande INSPIRATIONSKÄLLA!
VARSÅGODA!

 Hej på er alla glada! Inredningsfrun heter jag
(eller ja.... jag har ju ett riktigt namn också) som kommer
att gästblogga här hos Nordljus framöver.
Himlans trevligt, tycker jag eftersom jag
gillar deras grejer skarpt.


Vem är då jag? Jo. Jag är en inredningstokig (å ganska tokig i största allmänhet skulle jag nog vilja säga) mama som bor på the Island (japp, Öland!) tillsammans med min käre make (å tillika Inredningsnörden) och våra två små kids Bebis (som numera hunnit bli tre år) och Lillebror (som är hyfsat nykläckt fortfarande). Jag är en livsnjutare ut i fingerspetsarna med förkärlek till god mat, kakor, bullar, pajer (ja i princip allt med alldeles för många kolhydrater i) och så klart inredning.


Ja, just det ja. Jag är en äkta julnörd också. Alltså.
Riktig julnörd. Tur är väl det att min käre make (som inte kallas Inredningsnörden för intet) älskar julen lika mycket som jag
så att jag kan pyssla och lull-lulla
(= fixa/feja/dona) och baka bäst jag vill.



Å apropå bka. Ska du bara veva ihop en enda kaka nu till jul så kommer måste jag ju slå ett slag för min saffranskaka. Denna ljuuuuvligt goda lite tunga saffranskaka med en touch av kanel som bara smälter i munnen, är en given klassiker här hemma hos oss. Får ni en sisådär 15 minuter till övers (japp, längre tid tar
den inte att göra) så kasta i hop denna kaka;


Inredningsfruns saftiga saffranskaka
* 1 pkt saffran
* 200 gr smör (äkta, inget margarin-tjafs till denna)
* 2 stora ägg eller 4 små
* 3 dl socker
* 1 1/2 dl mjölk (ibland tar jag 1 dl mjölk och 1/2 dl turkisk yoghurt)
* 4 dl vetemjöl
* 2 tsk bakpulver
* 1 1/2 msk vaniljsocker
* 1 tsk kanel eller två
(om man vill så hacka lite sötmandel och lägg ovanpå kakan

How to do it;
Sätt på ugnen på 175 grader
Smöra och bröda en form. Smält smöret och ställ sedan åt sidan och låt svalna. Stött saffranet i en mortel. Vispa socker, vaniljsocker och ägg fluffigt (alltså riiiktigt fluffigt. Kämpa lite med elvispen). Tillsätt saffran, kanel, det smälta avsvalnade smöret, mjölken. Blanda till sist mjölet med bakpulvret och sikta (så att det inte blir några mjölklumpar i denna delikata lilla kaka) ner i smeten. Häll smeten i formen och grädda kakan i ca 40-45 minuter i nedre delen av ugnen. Prova med en sticka (se för tusan till att inte ha kakan inne för länge så att den bli torr. Stickan ska vara saftig!!)


Ät och avnjut kakan till tonerna av favorit-jul-skivan, en massa tända ljus och framför allt nära och kära. Det är jul-mys på hög nivå, vill jag lova.


Nu har jag inte tid att sitta här och filura längre. Jag har ju massor av jul-mys att fixa med. Japp. Julnörd som jag är. Eller kanske rent av lite julstörd :).


KRAM på er och en riktigt mysig vecka önskar jag er!

// Inredningsfrun


Psssssssssst...... Ja, just det ja. Jag bloggar ju också (alltså mer än det här) om inredning, mat, bak(ning), familj och allt annat som är ljuvlig i livet. Kika gärna in hos mig på bloggen http://ljuvligt-hemochinredning.blogspot.com/ eller joina "Inredningsfrun" på Facebook (https://www.facebook.com/#!/pages/Inredningsfrun/100604300046950). Eller så syns vi snart här igen :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar