torsdag 22 mars 2012

VÅFFLOR PÅ SÖNDAG ?

 
     
  Hej kära Nordljusvänner!
 Snart är det våffeldagen!
 Brukar ni uppmärksamma våffeldagen i era familjer?
Vi brukar träffas och äta våfflor tillsammans i min familj,
 mamma tar fram sitt gamla våffeljärn
 från 80-talet ur en nött förpackning prydd med bilder på
en tjej med hårdpermanentat hår,
och så gräddar vi våfflor för glatta livet.
Sedan finns det ju alltid någon som är lite extra
intresserad och vill provsmaka så att smeten verkligen
 är ordentligt tillredd.
Så här gör jag mina våfflor:
Helenas våfflor, ca 10 st
150 g smält smör
3 tsk bakpulver
1,5 tsk vaniljsocker
5,25 dl mjöl
0,75 dl socker
3 dl mineralvatten
2 dl mjölk
2 dl grädde
Vispa samman alla ingredienser utom det smälta smöret,
 det rörs i sist.
Sedan är det bara att grädda våfflor!
Servera våfflorna med vispad grädde,
sylt och uppskuren frukt.
En varning bör dock utfärdas för smeten - den är försvinnande god!

2 kommentarer:

  1. Tack för fint inlägg och recept!!! Mari.

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt förkläde :) Hittade precis hit, härlig blogg! Gillar verkligen grejerna i butiken också!

    Måste ta och köpa mig ett våffeljärn.. förstår inte att jag klarat mig utan så länge.. :)

    kram /iris

    SvaraRadera